Ve svém senátním obvodu navštívím každý měsíc jednu firmu, závod, provoz nebo továrnu. A pokaždé se ptám na největší problém, největší starost. A pokaždé slyším stejnou odpověď: chybějí šikovní řemeslníci, ochotní a schopní pracovat.
Co je úkolem dnešního školství. Podle školského zákona1 je cílem vzdělávání je člověk vybavený poznávacími a sociálními způsobilostmi pro život, výkon práce, uplatňování zásad demokracie a právního státu, lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost, rovnost žen a mužů, respekt k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě, světových kulturním hodnotám a tradicím, evropské integrace, trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví.
Takže nikoli pracovitost, ale evropská integrace. Nikoliv šikovnost, dovednost a zručnost, ale trvale udržitelný rozvoj. Tato definice, tento obsah výuky ovšem staví vzdělávání a českou školu úplně na hlavu.
V rámci péče o výchovu dítěte je třeba zajišťovat potřeby a znalosti, učit se učit, učit se pracovat na sobě. Učit se být oporou, jistotou, půdou pod nohama. Jenomže dnešní školství namísto toho odmítá hodnocení, známkování a srovnávání, odmítá tlak na výkon, odmítá přísnost, která je k růstu potřeba. Vždyť i všechno sporty trvají na tom, by sportovec každý den brzy ráno vstával a trénoval, padal, znovu se vztyčoval, zatvrdil se a učil se vítězit i prohrávat. Takový je celý život, a kdo se to nenaučí v dětství, ten pak v životě selhává.
Ale naše školství vyžaduje well-being, pohodu, dobrou náladu a žádný tlak. Mimochodem pohodu dětem právě tímto způsobem dnešního školství bereme. Dnešní školství a dnešní nevýchova bere dětem jistotu, bezpečí, hranice. Čemu mohou věřit a na čem mohou stavět, když dnes už ani neplatí, že se svět dělí na chlapečky a na holčičky. Pak je snadnější je zmanipulovat a ovládat. Raketový růstem genderové sebeidentifikace vychází z pochybností a z nejistoty. Cožpak nám nestačí psychické problémy našich dětí, růst užívání psychofarmak a pokusů o sebevraždu? Mimochodem genderová teorie o tom, že pohlaví je jen sociální konstrukt, v praxi nefunguje. Učňovské obory mají nouzi o zájemce všude v celé zemi. Stačí se podívat na nabídky pracovních agentur, a hned je vidět, že už dávno nejsou nejvyhledávanějšími obory právo nebo pedagogika, ani zdravotnictví, natož filozofie nebo psychologie, ale nejžádanější jsou šikovní řemeslníci, instalatéři, svářeči, elektrikáři. Šikovní chlapi.
Motivace, ochota a chuť pracovat jsou v dnešní době nejpotřebnější. Kdekdo se totiž uchází o práci, ale ve skutečnosti chce jen sedět někde v teple, mít hodně volna, hodně peněz a příliš se nenadřít. V každé firmě slýchám, jak přijde nezaměstnaný na podpoře žádat o práci, ale když zjistí, že je třeba skutečně pracovat celých osm hodin, druhé pondělí už do práce nenastoupí.
Je dobře, že diskutujeme o tom, jak má vzdělání vypadat. A že určitě jeho hlavním posláním ani náplní nemá být gender ani další nepodstatné modernosti a ujetosti.
Zahajovací projev na semináři nazvaném Zachraňme naše děti před genderovými ideologiemi, který se konal dne 8. října 2024 v Poslanecké sněmovně.
Co je úkolem školy, co je účelem vzdělávání?
Ve svém senátním obvodu navštívím každý měsíc jednu firmu, závod, provoz nebo továrnu. A pokaždé se ptám na největší problém, největší starost. A pokaždé slyším stejnou odpověď: chybějí šikovní řemeslníci, ochotní a schopní pracovat.
Co je úkolem dnešního školství. Podle školského zákona1 je cílem vzdělávání je člověk vybavený poznávacími a sociálními způsobilostmi pro život, výkon práce, uplatňování zásad demokracie a právního státu, lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost, rovnost žen a mužů, respekt k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě, světových kulturním hodnotám a tradicím, evropské integrace, trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví.
Takže nikoli pracovitost, ale evropská integrace. Nikoliv šikovnost, dovednost a zručnost, ale trvale udržitelný rozvoj. Tato definice, tento obsah výuky ovšem staví vzdělávání a českou školu úplně na hlavu.
V rámci péče o výchovu dítěte je třeba zajišťovat potřeby a znalosti, učit se učit, učit se pracovat na sobě. Učit se být oporou, jistotou, půdou pod nohama. Jenomže dnešní školství namísto toho odmítá hodnocení, známkování a srovnávání, odmítá tlak na výkon, odmítá přísnost, která je k růstu potřeba. Vždyť i všechno sporty trvají na tom, by sportovec každý den brzy ráno vstával a trénoval, padal, znovu se vztyčoval, zatvrdil se a učil se vítězit i prohrávat. Takový je celý život, a kdo se to nenaučí v dětství, ten pak v životě selhává.
Ale naše školství vyžaduje well-being, pohodu, dobrou náladu a žádný tlak. Mimochodem pohodu dětem právě tímto způsobem dnešního školství bereme. Dnešní školství a dnešní nevýchova bere dětem jistotu, bezpečí, hranice. Čemu mohou věřit a na čem mohou stavět, když dnes už ani neplatí, že se svět dělí na chlapečky a na holčičky. Pak je snadnější je zmanipulovat a ovládat. Raketový růstem genderové sebeidentifikace vychází z pochybností a z nejistoty. Cožpak nám nestačí psychické problémy našich dětí, růst užívání psychofarmak a pokusů o sebevraždu? Mimochodem genderová teorie o tom, že pohlaví je jen sociální konstrukt, v praxi nefunguje. Učňovské obory mají nouzi o zájemce všude v celé zemi. Stačí se podívat na nabídky pracovních agentur, a hned je vidět, že už dávno nejsou nejvyhledávanějšími obory právo nebo pedagogika, ani zdravotnictví, natož filozofie nebo psychologie, ale nejžádanější jsou šikovní řemeslníci, instalatéři, svářeči, elektrikáři. Šikovní chlapi.
Motivace, ochota a chuť pracovat jsou v dnešní době nejpotřebnější. Kdekdo se totiž uchází o práci, ale ve skutečnosti chce jen sedět někde v teple, mít hodně volna, hodně peněz a příliš se nenadřít. V každé firmě slýchám, jak přijde nezaměstnaný na podpoře žádat o práci, ale když zjistí, že je třeba skutečně pracovat celých osm hodin, druhé pondělí už do práce nenastoupí.
Je dobře, že diskutujeme o tom, jak má vzdělání vypadat. A že určitě jeho hlavním posláním ani náplní nemá být gender ani další nepodstatné modernosti a ujetosti.
Zahajovací projev na semináři nazvaném Zachraňme naše děti před genderovými ideologiemi, který se konal dne 8. října 2024 v Poslanecké sněmovně.
Publikováno: 8. 10. 2024